シラバス参照

授業科目の概要

科目名称 Entrepreneurship Bootcamp 
科目ナンバリング・コード KED-ASD2245E 
担当教員

金子 晃介

更新日付 2023-07-20 21:26:14.61
授業科目区分 高年次基幹教育科目 
学部カテゴリ 基幹教育科目 
使用言語 英語(E) 
対象学部等  
対象学年 2年生以上 
必修選択  
単位数
開講年度 2023 
開講学期 通年集中 
曜日時限 通年集中 その他 その他
教室  
開講地区 _



授業科目の目的・目標・履修条件について

授業科目の目的(日本語)
授業科目の目的(英語)
This course is for entrepreneurship education with real field work, going to Boston and pitch your business plan to investors of USA. This course is organized by Kyushu University and Babson College (USA), which is the most popular university for entrepreneurship education.

In early stage of this course (July), we make an idea and prototyping for business in Japan. In middle stage of this course (September), we learn knowledge for business plan from educators and students at Babson College and improve the business plan made in the early stage. In the late stage of this course, we go to Boston and have discussions with some local persons of Boston, and lastly, we pitch the business plan to some investors at CIC (Cambridge Innovation Center) at Boston.


This course aims to foster human resources who can able
(1) to evaluate opportunity and make a business plan, and to pitch it to others,
(2) to make a prototype and improve it through feedback from customers,
(3) to create a new value with higher perspective. 
キーワード
Entrepreneurship, Startup, Business 
履修条件
Over 2nd-year bachelor students including master or doctor course students can join this course. There is no limitation about faculty or graduate school.
Required to join in the information seminar of this course and also join in Advanced Lecture in Global Seminar (https://ku-portal.kyushu-u.ac.jp/campusweb/slbssbdr.do?value(risyunen)=2023&value(semekikn)=1&value(kougicd)=23891216&value(crclumcd)=ZZ) 
学位プログラムの学修目標 授業科目の到達目標(評価の観点)
1KED-GES20:A-1. (主体的な学び)深い専門的知識と豊かな教養を背景とし、自ら問題を見出し、創造的・批判的に吟味・検討することができる。
1KED-GES20:A-2. (協働)多様な知の交流を行い、他者と協働し問題解決にあたることができる。 
 
   

※学修目標と授業科目の結びつきの強さ

カリキュラム・マップ  
ルーブリック

授業科目の実施方法について

授業の方法
講義
実習
教授・学習法
一方向性の知識伝達型の教授・学習法
調査学習(フィールドワーク等)
グループ・ディスカッション
グループワーク・ペアワーク
プレゼンテーション
遠隔授業
対面授業の形で実施する
遠隔授業の形で実施する
Moodleコース情報
使用する教材
スライド資料
教材の配布方法
Moodle/B QUBE
テキスト
授業計画 授業計画は予定であり、学びの進捗に合わせて変更することがあります。
1単位あたりの学修時間(45時間)の内訳(目安)
(講義・演習の場合)授業内学修15時間、事前・事後学修30時間
(実験、実習および実技の場合)授業内学修30~45時間、事前・事後学修0~15時間
授業のテーマ 授業の内容(90分授業=2時間) 事前/事後学修の内容
1 Information Seminar (May 22, 12:10 - 12:50)  Information Seminar of this course including short-term study abroad in Boston  none 
2 Kick off and Team Building (Jun. 24, 9:00 - 12:20)  Guidance of this course.
Team building; to share their opinion of the pre-assignment and to make teams by voting. 
report 
3 Entrepreneurial Competency (Jul. 1)  This class is held in the required course "Advanced Lecture in Global Seminar".
Please refer to : https://ku-portal.kyushu-u.ac.jp/campusweb/slbssbdr.do?value(risyunen)=2023&value(semekikn)=1&value(kougicd)=23891216&value(crclumcd)=ZZ 
report 
4 Entrepreneurial Competency (Jul. 2)  This class is held in the required course "Advanced Lecture in Global Seminar".This class is held in the required course "Advanced Lecture in Global Seminar".
Please refer to : https://ku-portal.kyushu-u.ac.jp/campusweb/slbssbdr.do?value(risyunen)=2023&value(semekikn)=1&value(kougicd)=23891216&value(crclumcd)=ZZ 
report 
5 Customer Interview workshop (Jul. 8, 9:00 - 12:20)  This class is to learn how we should do customer interview effectively through the workshop.  report 
6 Value Proposition (Jul. 15, 9:00 - 12:20)  This class is to make the mission statement of their team in consideration with value proposition.  report 
7 Opportunity Evaluation (Jul. 22, 9:00 - 12:20)  This class is to think about assumptions they need to verify for opportunity evaluation.  report 
8 Art of Pitch (Jul. 29, 9:00 - 12:20)  This class is to learn how to pitch effectively.  report 
9 Midterm Pitch (Aug. 26, 9:00 - 12:20)  Pitch and Get feedback from Babson Professors.
Guidance for sharing information about schedule to visit Boston. 
report 
10 Short-term abroad program (Sep. 7 - 17)  Go to Boston
Lecture, Discussion, Pitch 
report 
備考
The schedule might be changed by global situation like Covid-19 or something. 

授業科目の成績評価の方法について

レポート
Report 
発表
Presentation 

授業科目に関する学習相談について

担当教員による学習相談
16:30 -18:00 on Friday at BasE, 2F at Center 6. 
合理的配慮について
障害(難病・慢性疾患含む)があり、通常の方法による授業を受けることが困難な場合には、教育目的の本質的な変更など過重な負担を伴わない限り、合理的配慮を受けることができます。合理的配慮とは、教授・学習法の変更、成績評価の方法の変更、授業情報の保障(資料の字幕化、個別の資料配布、録音・撮影の許可)、受講環境の調整などを指します。実際の方法については担当教員と建設的対話を行った上で決定されます。
<相談窓口> キャンパスライフ・健康支援センター インクルージョン支援推進室(伊都地区センター1号館1階)
(電話:092-802-5859 E-mail:inclusion@chc.kyushu-u.ac.jp)
修学上の合理的配慮の流れに関する部局HP https://www.artsci.kyushu-u.ac.jp/campus_life/support.html 


PAGE TOP