シラバス参照

講義科目名 聴覚生理学特論 
科目ナンバリングコード DEG-HSJ5161W DEG-CDS5551W 
講義題目
授業科目区分 大学院科目 Subjects for Graduate School of Design 
開講年度 2021 
開講学期 後期 
曜日時限 後期 火曜日 2時限
必修選択 選択 Elective 
単位数
担当教員

レメイン,G.B.

開講学部・学府 芸術工学府 
対象学部等 芸術工学府 デザイン人間科学コース/コミュニケーションデザイン科学コース Department of Design,Human Science/Communication Design Science 
対象学年 修士1年/修士2年,博士1年/博士2年/博士3年 Master first grade/second grade,Doctor first grade/second grade/third grade 
開講地区 大橋地区
その他
(自由記述欄)
オンライン授業になります(Zoom)。授業日とその内容について、必ず九州大学Moodleをご覧ください。

Note: Lectures will be held online (Zoom). Please check Kyushu University's Moodle for information about lecture days and lecture content.

日本語と英語(ハイブリッド)で行う。

Classes will be in Japanese and English (hybrid style). 



履修条件
感覚生理学に関心があり、脳科学研究の分野における国際誌の論文を自分で見つけて読めること。聴覚あるいは視聴覚に関するプレゼンテーション資料を作成・理解する技術を有すること、あるいはそのような技術を学ぶ姿勢を有すること。

The student should be interested in sensory physiology, and should be able to read original articles in the field of brain research. The student should have the ability or will to create and study research presentations related to auditory physiology or audiovisual physiology. 
授業概要
変化の検知やコミュニケーションに重要な役割を果たす聴覚について、最近の面白い研究を見つけて発表し、それに関連する聴覚デモンストレーションの制作あるいは簡易な実験を行い、発表する。ついでに、英語・日本語による学術プレゼンテーションの練習を行なう。

日本語か英語で行う。

(DHS)国際コースの学生さんが履修するなら英語で行う。

授業日程について、九州大学のMoodleをご覧ください。 
The auditory modality is important for change detection and real-time communication. The student is expected to find interesting articles on a topic, and to give short presentations on this topic. The lectures should ideally include sound demonstrations and a discussion of brain research method(s). Practicing the student's presentation abilities in English or Japanese is also one of our purposes.

Classes will be in Japanese or English.
If a student from the (HS) International course joins, classes will be in English.

About the class schedule, please check Kyushu University's Moodle. 
授業形態
(項目)
□ 講義・演習
□ プレゼンテーション
□ ディスカッション

Includes:
□ Lecture・Seminar
□ Presentation
□ Discussion 
授業形態
(内容)
オンライン授業になります(Zoom)。授業日とその内容について、必ず九州大学Moodleをご覧ください。

Note: Lectures will be held online (Zoom). Please check Kyushu University's Moodle for information about lecture days and lecture content.

日本語と英語(ハイブリッド)で行う。

Classes will be in Japanese and English (hybrid style). 
使用する教材等
Blackboard,Textbook,PPT Documents,Audiovisual materials
板書、テキスト(紙媒体)、スライド資料(電子媒体)、映像・音声資料 
全体の教育目標
To broaden the student's view on auditory physiology by studying international, peer-reviewed articles on auditory physiology and brain research.

研究の歴史が長く、まだまだ謎の多い聴覚生理学・脳科学の研究を通じて、心の科学について考える。 
個別の教育目標
先人の研究を重んじ、そこに自らの見解を加えるという、学問の基本を学べばよい。
The student is expected to respect past and present research, and to have an unbiased and coherent view on the body of research accumulated so far. 
授業計画
作業を伴うので、第一回の授業の際に、授業計画について話しあう。何らかの事情で第一回に出席することができなかった場合には、速やかに担当教員と連絡を取ること。

To be discussed at the beginning of this course. If you cannot attend the first lecture, please contact the instructor. 
キーワード
sensory physiology, auditory physiology, brain research, auditory perception, EEG, MEG, NIRS, fMRI.
感覚生理学、聴覚生理学、脳科学、聴覚心理学、EEG, MEG,NIRS, fMRI. 
授業の進め方
基本的に発表とディスカッション。

Basically presentations and discussions. 
テキスト
学生が自分で選ぶ。

Materials (i.e, pas research articles) can be selected by the student. 
参考書
学習相談
随時。
Anytime.

Please contact Gerard Remijn at Bld. 3, room 805. 
試験/成績評価の方法等
授業中の様子と、発表とレポートなどから総合的に評価する。
The student’s overall contributions to the class, including presentations and submitted papers, are evaluated. 
その他
Plagiarism of any kind is treated seriously - the student should participate by submitting his/her original writing. No Internet materials should be copied and pasted (or imported and translated) except in explicit quotations with reference.

If plagiarized materials are detected the student will be reported to his/her supervisor and will fail the class by default. 
添付ファイル
更新日付 2021-10-15 13:22:18.881


PAGE TOP